برأ القضاء المصري أمس الفنان أحمد عز من تهمة السب والقذف بحق الفنانة زينة في أحد البرامج التليفزيونية حيث اتهمته زينة بأنه قام بسبها وقذفها وطعن في عرضها.
وقضت محكمة جنح مستأنف مدينة نصر ببراءته من حكم الحبس الصادر بحقه لمدة 3 سنوات بتهمة السب والقذف، وذلك بعدما رفضت محكمة الجنح معارضته على حكم الحبس حيث كان يتوجب حالة تأييد حكم أول درجه تنفيذ الحكم وإيداعه في السجن لتنفيذ العقوبة.

وكتبت زينة عبر حسابها على "إنستغرام" تعليقاً على الحكم وتدوينة عز التي علق بها على براءته قائلة: "معلش بقي انا ماكنتش ناوية اعلق بس بصراحة كدبك اللي مالوش نهاية بيستفزني جدا...اولا مبروك برائتك من قضية السب والقذف في حقي ولو ان مبروك من تهمة دي مش حاجه تشرف اوي يعني انت ما اخدتش جائزة نوبل!! وكده كده ماكنتش هاسيبك تتسجن علشان ولادك مايبقاش ابوهم رد سجون ...ارجع بقي من لندن اللي انت مستخبي فيها يا دكر مانخافش مش دي صورتك هناك، اما بقي لو جبت سيرة ولادك وقضية النسب دي تاني هايكون ليا تصرف تاني معاك وبالقانون لان القضية دي اتقفلت لآخر يوم في عمرك بطل كدب وبطل تضحك علي الناس لان الناس مش هبلة وخلاص اتلهي في شغلك ومعجباتك اللي تعرفهم معرفة شخصية من قلتهم .... وكفاية بقي فلم محترم ده علشان ماحدش بيصدقه غيرك الناس عرفت حقيقتك وياريت تبطل تستغبي الناس ...والاهم من ده كله لو كان تم الحكم عليك كنت هاحس ان ربنا بيحبك وبيكفر عنك في الدنيا ....لأكن الحمد لله حتي يبلغ الحمد منتهاه حسابك عند رب العالمين شايلهولك كله في الاخره ومافيش اعظم من حساب ربنا ... وابقي روح لربنا قله اقسم بالله، يارب اشوفك وانت بتتحاسب يارب".

تجدر الإشارة إلى أن زينة أقامت دعوى خلع من "عز" ستفصل فيها محكمة الأسرة يوم 26 فبراير المقبل، كما حصلت على أحكام نهائية بنسب أبنائها إليه وكذلك نفقة شهرية بحكم محكمة يقوم بسدادها وطلبت زيادتها حتى تتمكن من توفير معيشة للأطفال تناسب نفس مستوى والدهم من الناحية الإجتماعية